Ehituspoodi minnes eeldab enamik, et sealt saab ka nõuandeid ja abi valikute tegemiseks, kuid tegelikkus on enamasti teistsugune. Miks on oluline teenindaja teadmised ja nende kättesaadavus kliendile?
Põhimõtteliselt jagunevad probleemid ehituskaupluses kaheks:
1. Teenindajat / müüjat ei õnnestu leida või ta on hõivatud teiste klientidega.
Käin päris sageli ehituspoodides ja kogen ise ning ka teiste klientide pealt, et sageli tuleb oodata klienditeenindajat 10-15 minutit. Enamikel klientidel ei ole niikaua aega passida ja nad loobuvad ostust ja astuvad minema. Selge see, et selle aja peale lähevad kliendid närviliseks ja ajavad ka teenindajad omakorda närviliseks oma märkustega ootamise kohta. Tulemuseks olukord, kus tundub, et mõnel juhul läheb klienditeenindaja kuskile taha ruumi lihtsalt närve rahustama ja ootama, millal kliendid minekut teevad.
Tegelikult ei olegi klienditeenindajad antud juhul väga süüdi, sest kaupluste personaliväheses on pigem kulude kokkuhoiu või väikse palga teema.
2. Nõuannete küsimine konkreetsete lahenduste, materjalide või tehnoloogia kasutamise kohta ei anna piisavat teavet või soovitusi ei osata anda.
Minnes ehituspoodi eeldab inimene, et teenindaja aitab nõustada õige valiku tegemist materjali või toote ostul. Kuigi enamasti on ehituskauplustes ära jagatud valdkonnad teenindajate lõikes on probleem see, et vähegi spetsiifilisema küsimuse korral ei oska teenindaja aidata. Ta võtab enamasti ka siis materjali kasutusjuhendi ette ja loeb sealt teksti maha aga tal ei ole eriteadmisi, mida klient eeldab või loodab klienditeenindajalt saavat.
Ühest küljest on mõistetav, et klienditeenindaja ei ole erialase haridusega ja ta ei oska nõuandeid jagada. Teisest küljest peaksid ehituskaupluste juhid oma töötajaid koolitama või looma süsteemi, kuidas klienditeenindaja saab kiiresti hankida vajaliku informatsiooni.
Miks see on oluline? Nõuandev müük annab ehituspoele rahuloleva kliendi, kes alati sinna tagasi tuleb aga mis veel olulisem, klient saab toimiva lahenduse, sobiliku materjali ning ennekõike ta ei kuluta oma raha valede materjalide ostmisele.
Ma usun, et enamik inimesi on suutnud aeg-ajalt osta vale materjali või toote, mida hiljem kasutada ei õnnestu ning kas siis jääb see kuskile seisma või paremal juhul õnnestub odavama hinnaga edasi müüja. Ehitustooted ja -materjalid on vägagi kallid ja just seetõttu on õige toote ja materjali ostuks vajaliku nõuande saamine ülioluline!
Praegu poodi minnes tuleb aga kahjuks eelnevalt teha korralik eeltöö ja internetist lugeda materjalide ja toodete kohta ning selgus saada, millist konkreetset materjali vaja läheb. Selline eeltöö aga võtab palju aega ning enamasti pole selleks aega.
Kui eeltoodust võis jääda mulje, et asjalood ehituspoodides on väga halvad siis tõe huvides pean ütlema, et õnneks on olemas ka meeldivaid erandeid. Olen kohanud ehituskauplustes ka oma valdkonna tõelisi asjatundjaid, kes suudavad kliente ära kuulata ja neile tõeliselt väärtuslikku nõu jagada.
Loodan, et leiate need parimad eksperdid oma poeskäikudel ülesse!