Vaatamata paljudele vastupidistele väidetele, toob minu arvates saabuv euro, kaasa vältimatu hinnatõusu. Ja kindlasti ei jää ehitussektor sellest puutumata.
Enamik hindasid ümardatakse võrreldes vana hinnaga ülespoole
Seda on juba täna näha enamikes poodides, kus uued eurohinna sildid välja pandud. Ja kuna õigupoolest enamik kaupmehi nii talitab siis ei ole tarbijal suurt võimalust seda muuta. Kuigi võib ju öelda, et osta sealt kus odavam hind, kuid seda odavamat kaupa otsides võib kuluda rohkemgi raha.
Surve euro varjus oma kauba või teenuse hinda tõsta
Teine oluline nüanss on kindlasti see, et olukorras, kus näiliselt väiksed numbrid kaupadel olema hakkavad on müüjatel kihk oma kaupadele ja teenustele suuremaid numbreid kirjutada. Seda tõenäoliselt tehakse selliselt, et oleks mõni ümmargusem number – see toob tõenäoliselt kaasa hindade tõusu juba jaanuaris mõned protsendid ülespoole.
Eeltoodud arengud toimusid meie põhjanaabrite Soomlaste juures, kui nemad eurole üle läksid. Ja sama on oodata ka Eestis.
Kampaania „Euro hinda ei tõsta“ oli kindlasti tänuväärne ettevõtmine, kuid kokkuvõttes määrab hinna nõudluse ja pakkumise vahekord. Viimaste kuude kiirenenud hinnatõus enne euro saabumist näitab seda, et tegelikkuses ei jää kallinenud hinnaga kaubad seni veel ostmata ning kaupmehed kompavad tarbijate piire.
Ehitushindade osas on hinnamuutused loodetavasti paindlikumad ja hinnatõus rahulikum. Tegemist pole ju esmase tarbekaubaga ning seetõttu kaalutakse ja otsitakse soodsamat hinda. See aitab ehituskaupade hinnarallit tõenäoliselt rohkem kontrolli all hoida.
Loodetavasti ei muutu järgmised kuud hinna tõstmise ralliks, kuigi selline oht on olemas.